هزینه دریافت مواد زائد نفتی مربوط به ضمیمه I کنوانسین مارپل با توجه به حساس بودن منطقه خلیج فارس و دریای عمان و بسته بودن دریای خزر بطور الزامی از کلیه کشتیهای تجاری ، تانکر نفتی ، تانکر حمل مواد شیمیایی و... در قالب صورتحساب هزینه های بندری اخذ شود :
1- شناورهای چوبی و فایبرگلاس 10 دلار
2- شناورهای فلزی با ظرفیت ناخالص تا 800 GT 20دلار
3- شناورهای با ظرفیت ناخالص 801 تا 5000GT 50دلار تا سقف 1متر مکعب
4- کشتیهای با ظرفیت ناخالص 5001 تا 10000GT 500 دلار تا سقف 5 متر مکعب
5- کشتیهای با ظرفیت ناخالص 10001 تا 30000GT 750 دلار تا سقف 5 متر مکعب
6- کشتیهای با ظرفیت ناخالص 30001 GT به بالا 1000 دلار تا سقف 5 متر مکعب
تبصره1 : برای هر متر مکعب اضافه تخلیه 20 دلار به مبالغ مندرج از ردیفهای 3 الی 6 اضافه خواهد شد
تبصره2: کشتیهایی که منحصراً بین بنادر خلیج فارس و دریای عمان تردد می نمایند، در هر ماه تقویمی از اولین تاریخ ورود فقط یکبار هزینه های مندرج در ردیفهای 1تا6 فوق را به اولین بندر ایرانی پرداخت می نماید. در سایر موارد هزینه مندرج در تبصره 1 اخذ می گردد .
تبصره 3 : کشتیهای لاینر( تانکر و کانتینری) که بطور منظم به بنادر ایران تردد می نمایند ، در هر شش ماه تقویمی فقط یک بار هزیمه مندرج در بندهای 1تا6 را را به اولین بندر ایران پرداخت می نمایند. در سایر موارد هزینه های مندرج در تبصره 1 اخذ میگردد.
تبصره4 : دریافت بازمانده بار (SLOP) که دارای 50% تا 70% نفت قابل استحصال باشد ، مشمول 100% تخفیف در هزینه مندرج در تبصره1 می باشد.
تبصره5 : دریافت مقادیر بیشتر از 20 متر مکعب از بازمانده بار (SLOP) که دارای بیش از 70% نفت قابل استحصال باشد ، با پرداخت مبلغ توافقی به کشتی انجام می پذیرد .
تبصره 6 : دریافت روغن روانکار استفاده شده ( بدون آب) با پرداخت مبلغ توافقی به کشتی انجام می پذیرد . |